This website has been automatically translated.
For questions:

Support in
English & Swedish

(09) 2316 5828

Kategoriat

Highlights

Köpvillkor

Sammanfattning

  • Alla produkter på hemsidan finns i eget lager

  • Vi skickar samma dag vid beställning innan 15:30

  • Leveranstiden inom Sverige är nomalt 1-2 vardagar

  • Fraktkostnad på 29 kr för lättare varor under 1kg

  • Fraktkostnad på 49 kr för tyngre produkter (TV: 299-399 kr)

  • 1 års garanti på alla produkter om inte annat angives

 

Kundtjänst

Har du frågor du inte riktigt får svar på här? Kontakta oss via epost eller ring in till oss så svarar vi mer än gärna på dina frågor.
Maila till oss: kundservice@billigteknik.se
Ring till oss: 0774 - 43 33 34 (vardagar mellan 10 - 17)

Pixelgaranti

Billigteknik har 100% garanti mot döda, låsta eller konstant lysande pixlar som vid leverans finns på våra bärbara datorer. Detta innebär att du som kund har rätt att häva köpet, efter bildbevis samt Billigtekniks godkännande, om pixelfel finns på din bärbara dator. För övriga produkter gäller respektive tillverkares pixelpolicy och garanti. För att pixelgarantin ska gälla måste felet rapporteras inom 24 timmar från mottagandet av varan. Pixelgarantin gäller ej om du köper en dator där det uttryckligen står angivet att den har pixelfel, och därmed är extra prissänkt.

 

Garanti

Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av ett års garanti från tillverkaren om inget annat anges. Våra produkter levereras med den garanti som tillverkare eller leverantör erbjuder oss och kund kan inte åberopa någon ytterligare garanti från BilligTeknik om inte sådan har köpts till med skriftlig bekräftelse på kvitto eller faktura. Garantin gäller ej om varan utsatts för onormalt slitage eller om köparen hanterat den ovarsamt eller i strid mot säljarens eller tillverkarens anvisningar. Observera att laptopbatterier på grund av sin natur enbart garanteras maximalt 6 månader även i de fall då datorn de levereras med har en längre garantitid än så.

Varken Billigteknik eller tillverkaren tar ansvar för information på hårddiskar och andra typer av lagringsmedia som lämnas in på garanti eller service. Vi uppmanar kunderna att ofta göra backup på sina hårddiskar och lagringsmedia för att inte information, t.ex. familjebilder, dokument m.m. ska gå förlorad vid något tillfälle.

Observera att du bör ladda hem de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida till de produkter du köper då de senaste drivrutinerna inte alltid skickas med av tillverkarna. Nya drivrutiner kan göra att produkten fungerar bättre eftersom drivrutinerna förbättras efterhand.

Självfallet följer vi Allmänna Reklamationsnämndens utslag vid en eventuell tvist om vi inte lyckas lösa det innan.

 

Reklamation

Vill du reklamera en produkt måste du kontakta oss så snart du upptäcker felet. Detta gör du enklast genom att maila oss på kundservice@billigteknik.se. Det är viktigt att du beskriver felet så utförligt som möjligt, bifogar kvitto samt uppger eventuell ny adress. Detta medför att vi kan hjälpa dig snabbare. Vi testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri förbehåller vi oss rätten att debitera upp till 600 kronor för utförd felsökning inklusive eventuella fraktavgifter. Vid en godkänd reklamation ersätts ni för de eventuella kostnader som uppstått, så som kostnaden för returfrakt.

Företag som beställer från oss godkänner att de inte kan åberopa reklamation enligt 32§ i Köplagen utan är hänvisade enbart till garanti enligt punkten Garanti i våra köpvillkor. Privatpersoner har reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

 

Beställning

Beställning kan ske genom e-butikens ordersystem, via e-post eller per telefon i de fall någon säljare finns tillgänglig. En bekräftelse på beställningen ska mottas skriftligen via mail i samtliga fall där mailadress till kund finns att tillgå. Produkter som finns tillgängliga för beställning via Billigtekniks hemsida skickas vanligtvis omgående, oftast inom 24 timmar på vardagar, med reservation för oförutsedda händelser samt produkter där annan leveranstid anges. Produkter som kan förbokas skickas omgående efter leverans till Billigteknik. Samtliga produkter, förutom ovan nämnda med längre leveranstid angiven, finns i Billigtekniks eget lager för omgående leverans.

Vi ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).

 

Frakt/leverans

Lägger du din beställning före kl. 15.30 och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas varorna normalt samma dag. Leverans till privatpersoner och företag sker normalt följande vardag. Undantag finns för helger och även vissa avlägsna platser i landet. 

Alla leveranser sker med av oss vald speditör enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning. Vanligtvis sker leverans genom Posten som Postpaket eller Varubrev beroende på försändelsens storlek.

Fraktkostnad tillkommer på samtliga ordrar som kund lägger hos Billigteknik, med undantag för beställningar där kunden väljer att hämta ordern vid lagret i Lund. För order inom Sverige med en ordervikt under 1kg tillkommer frakt med 29 kronor. För leveranser inom Sverige med tyngre varor över 1kg tillkommer frakt med 49 kronor. För TV tillkommer frakt med 299 - 399 kronor. För alla leveranser till Danmark tillkommer frakt med 49 DKK.

Det är på köparens ansvar att tillgodose att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att ordern effektuerats följer upp leveransen hos speditören, samt tillgodoser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Vi har som målsättning att erbjuda leveranser inom högst 14 dagar. Leverans sker endast till Sverige och Danmark ifall ej annat avtalats. Vid en eventuell försening har ni som kund rätt att häva ert köp kostnadsfritt.

 

Postförskott

Vid postförskottsförsändelse tillkommer en avgift på 59 kronor. Vi förbehåller oss rätten att debitera en administrationsavgift på 299 kronor för outlösta postförskott som går i retur till avsändaren.

 

Hämta i Butik

Varor kan avhämtas hos Billigteknik utan leveranskostnad. Betalning sker antingen genom förskottsbetalning, faktura/delbetalning genom Klarna eller med kort med PIN-kod.

 

Delbetalning

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Klarna erbjuder i nuläget delbetalning på mellan 3-36 månaders delbetalningstid, och eventuell ränta beror på vilken tid som väljs. Delbetalning på period som är 12 månader eller lägre är räntefri, men det tillkommer uppläggningsavgift och aviavgift. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Du kan ha upp till 50 000 kr på ditt delbetalningskonto förutsatt att du uppfyller samtliga krav hos Klarna. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. Notera även att beloppet på din beställning måste uppgå till minst 1 000 kr för att en delbetalning ska vara möjlig.

Följande alternativ finns för delbetalning:

• 3 månader med 0% årsränta (uppläggningsavgift 95 kr)

• 6 månader med 0% årsränta (uppläggningsavgift 195 kr)

• 12 månader med 0% årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)

24 månader med 9,95% årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)

• 36 månader med 9,95% årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)

Aviavgift om 29 kr/månad tillkommer på samtliga alternativ.

 

Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

- Få alltid varan innan du betalar.
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet.
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura.
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad.
- En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp.
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång.

Ingen uppläggningsavgift tillkommer. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5%, effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. (Psst. Du vet väl att räntan är avdragsgill!)

 

Klarna Julkampanj

Med Klarnas julkampanj kan du göra alla dina inköp redan nu och betala först i slutet av februari! Självklart är det helt räntefritt, den enda avgift som tillkommer är en uppläggningsavgift på 29 kronor per köptillfälle.

Effektivränta vid köp om 5000 kr, 29 kr i uppläggningsavgift, 0 % ränta och betalning efter 4 månader är 1,75 %. Din totalkostnad blir 5029 kr. Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Du får i sådana fall en kopia av kreditupplysningen hemskickad till dig.

 

Faktura

Vi erbjuder i samarbete med Klarna betalning genom faktura till privatpersoner och företag. En faktura följer med i paketet och du betalar enkelt via Bankgiro. Betalningsvillkor 14 dagar. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00%. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Leverans sker endast till folkbokförd adress.

Aviavgift om 39 kr tillkommer.

 

Direktbetalning

Vi erbjuder direktbetalning till dig som är ansluten till SEB, Nordea, Swedbank eller Handelsbankens internetkontor. När du väljer att genomföra ett köp genom direktbetalning så loggar du in via din internetbank på vanligt sätt. Pengarna dras sedan från ditt konto efter det att du godkänt transaktionen.

 

Förskottsbetalning

Förskottsbetalning kan ske antingen genom Bankgiro 247-8733 (ca 2 dagars registreringstid) eller bankkonto i SEB med kontonummer 5624-3307883 (ca 1 dags registreringstid). Produkter skickas först efter registrerad betalning och utan tilläggsavgifter utöver fraktkostnaden.

 

Outlösta försändelser

För försändelse som ej hämtats ut och har gått i retur till Billigteknik debiteras en avgift på 299 kronor för att täcka transport- samt administrationskostnader.

 

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal

Konsument har genom konsumentskydd vid distansavtal enligt distans- och hemförsäljningslagen i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Billigteknik lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag konsumenten mottagit varan eller en väsentlig del av denna. Vid önskan om att utnyttja ångerrätten, vänligen kontakta oss för att få en returfraktsedel. Om köpet hävs på riktiga grunder återbetalas köpeskillingen, med avdrag för returfrakt enligt Postens prislista, inom 30 dagar. Prisexempel returfrakt: Bärbar dator ca 100-150 kronor, stationär dator ca 200-250 kronor, TV ca 700-1000 kronor.

Ångerrätten gäller endast om varan, inklusive dess emballage, är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då plomberingen har brutits. Detta gäller även eventuell teknisk plombering. För datorer där konsumenten skrivit in uppgifter vid uppstart kan ångerätten inte användas. Vi förbehåller oss rätten att debitera kund upp till 300 kronor för saknat eller skadat emballage i de fall vi accepterar retur även om emballaget inte är i väsentligen oförändrat skick.

Observera att ångerrätten ej är tillämplig för företag. Ångerrätten gäller inte heller tjänster där tjänsten är påbörjad med kunds samtycke eller datorer som byggs speciellt för kund (detta innebär exempelvis datorer i serien BT Gaming som inte finns i lager för omedelbar leverans vid beställningstillfället). I dessa fall kan vi acceptera retur av produkten mot en kostnad av 25% av köpeskillingen för produkten ifråga.

För att häva ert köp enligt ångerrätten kontaktar ni vår kundtjänst via telefon (0774 - 43 33 34), e-post (kundservice@billigteknik.se) eller brevledes (Billigteknik Sweden AB, Skiffervägen 20, 22478 Lund, Sverige).

 

Prismärkning

Överstrukna priser avser tillverkarens rekommenderade försäljningspris det datum varan lanserades, även kallat listpris. De priser som är angivna med röd text är vårt rabatterade försäljningspris vi erbjuder kund. Detta är praxis inom branschen. I vissa fall kan återförsäljare välja att sälja produkter under listpriset, då tillverkaren endast ger en rekommendation om försäljningspris. Vi kan inte ta ansvar för varierande prissättningar hos andra återförsäljare. Givetvis följer vi branschorganisationens rekommendation vid vår prissättning.

 

Sekretess och säkerhet Personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom personnummer, namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Billigteknik kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

 

Trygghets- & otursförsäkring

För att du som kund skall känna trygghet erbjuder vi en försäkring från Solid AB. Försäkringen kan tecknas i samband med köp av en bärbar dator och omfattar:

  • Funktionsfel som inte täcks av garantin.

  • Skador till följd av plötslig och oförutsedd händelse (otursskador) dock ej stöld/förlust.


Villkor i korthet för försäkringen:

  • Självrisk tillkommer med 200 kronor per skadetillfälle vid reparation

  • Självrisk tillkommer med 500 kronor vid totalskada

  • Ingen värdeminskning på grund av ålder tas ut


Friskrivning

Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och felaktigt angivna priser, produktbeskrivningar, specifikationer eller missvisande bilder. Motsvarar produkten inte kunds förväntningar på grund av en felaktig beskrivning från vår sida har självfallet kund rätt till kompensation eller hävning av köpet. I de fall ett pris har varit felaktigt angivet förbehåller vi oss rätten att annullera ordern alternativt informera kunden om det korrekta priset så att kund antingen kan godkänna det nya priset eller besluta sig för att att ordern i stället ska annulleras.

Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå enligt ovanstående köpvillkor ska vårt ansvar, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, begränsas till ett belopp som högst motsvarar köpeskillingen för den order varpå skadeståndsskyldigheten grundas.

BilligTeknik ansvar omfattar endast direkta förluster och under inga omständigheter indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kunds förlust av data.